Kværkeby Stationsvej
12 “Landslagteren”, Slagter Rudolf Larsen, senere sønnen Kurt Larsen.
Landslagteren v/Annette Hemmingsen, tlf. 5752 5117
Leverer også færdigmenuer til både mindre og større festarrangementer.
Åbningstid: tirs-torsdag 9.00-17.30, fredag 9.00-18.00, lørdag 9.00-13.00 - levering af selskabsmenuer alle dage, aftale nødvendig og helst en uge før.
16 Møllebygger Jacobsen, søn Ejner Jacobsen senere ejer af J.K. Porte
18 Kværkeby Telefoncentral
Centralbestyrer: 1904-1907 frk. Anna Anine Amalie Andersen med 5 abonnenter senere 10 abonnenter. Da hun dør i 1933 overtager niecen til frk. Andersen, Kirsten Marie Fuglsang, og da hun dør i 1958 overtages centralen af sønnen Erik Skovgård Fuglsang (faderen kørte lillebil) der sammen med sin kone Tove passer centralen til den nedlægges i 1968. Tove Fuglsang har foræret mig et gammelt sæt hovedtelefoner, som er videregivet til Ringsted Museum.
20 Damefrisør Martha Nord - var fra Tingagergaard
3 Damefrisør Thora Jensen, hendes mand Svend post og musiker (trommer og trompet)
7 Trædrejer Villy Hansen, hestehandler Jonas Petersen ca. 1930, dødkogeri Laurits Jensen, 1937-1940 ejedes huset af Fuglsang som lejede værelser ud, læge Munk boede der 1941-1947
11 Kværkeby Kro: bestyrer H.P. Vallentin ca 1900, Niels Valentin, Knud Petersen. En årrække Kgl. vejerbod på kroen. Tribini har ejet Kværkeby kro - som stråmand.
I mange år brugte idrætsforeningen den til gymnastik. 1 time for mænd, 1 time for kvinder, afsluttende med 1 times folkedans for alle. Info suppleres senere.
Ringsted Pallehandel v/Kim Petersen, tlf. 5752 5414 el. 4021 6716
Sælger pallebrænde i 10-40 cm, 10 rummeter kr. 2100, 15 rummeter kr. 3000 (inkl. moms).
Jul i den gamle kro v/Anne & Kim Petersen, tlf. 5752 5414 el. 4021 6716.
Salg af alt til julen hørende, pynt, gavepapir etc. Åben fra ca. 1. oktober og frem til jul - hver weekend kl. 10 til 16.
13 Kværkeby Station.
I 1887 oprettedes ved Kværkeby en krydsningsstation på strækningen Roskilde-Korsør
uden publikumsbetjening. Beboerne ville dog gerne kunne komme med toget, som ofte holdt for signal, og man ønskede et billetsalgssted oprettet. Statsbanerne ville imødekomme ønsket, hvis beboerne ville betale udgifterne. Det ville de, og gjorde det i 1898, men dermed havde DSB ikke fået en gratis station.
Det lå således, at 2. spor Roskilde-Korsør var under anlæg, og der ofredes et betydeligt beløb på opførelse af en “rigtig” station - stationen blev således opgraderet, omend af mindre omfang i 1900. Den ret ubetydelige stationsbygning blev i 1954 erstattet af en mere tidssvarende i to etager. Uvist af hvilken grund ofrede DSB ca. 140.000 kr. på denne nye stationsbygning til erstatning for den gamle, der delvis forsvandt i begyndelsen af 1954. Forventningen om at Kværkeby skulle blive en forstad til Københavm, var for optimistisk; den forøgede trafik udeblev eller overgik til biler og busser. Stationen blev i 1970 nedsat til trinbræt og dette nedlagdes i 1974. Den pæne stationsbygning blev nedrevet i 1985. Nogen stor station blev Kværkeby altså aldrig - bortset fra sikkerhedstjenesten.
Der har også gået en lille bane - et lille tipvognsspor - mellem Kværkeby Station og Kværkeby Bjerg igennem skoven, som skulle levere grus til København - det kom dog aldrig rigtig igang.
Midtbanen
Flere steder i Ringsted og omegn finder man minder om "Midtbanen", som gik fra Næstved over Ringsted og Jystrup til Hvalsø og videre til Frederikssund, men som nu forlængst er nedlagt. Midtbanen fungerede fra 1925 til 1936. Strækningen fra Næstved til Hvalsø blev taget i brug i 1925. Mens strækningen videre fra Hvalsø til Frederikssund først blev åbnet d. 17. november 1928.
Begrundelsen for at nedlægge Banen allerede i 1936 var, at den gav underskud, men onde tunger vil vide, at der lå politiske motiver bag ønsket om at blive banen kvit. Flere forsøg på at få den i gang igen, har ikke ført til noget.
Foruden mere eller mindre ødelagte viadukter, ser man ofte i landskabet rester af jernbanedæmningen som løber over marker og gennem skove. Det er således et stykke af denne jernbanedæmning, som anvendes til bane for sporvognene i sporvejsmuseet ved Skjoldenæsholm. Stationsbygningen i Jystrup eksisterer stadig. Den var i en del år kommunekontor, og blev senere solgt til beboelse.
I forbindelse med problematikken omkring udvidelse af sporlægningen, grundet den faste forbindelse over Storebælt, har Kværkeby igen hos DSB været på tale som station - vi drømmer stadig ......
Stationsforstandere gennem tiden: Laktgen, Petersen, Baunø, Bugge, Østerbye, Mortensen. Stationen var samtidig posthus og postsamlingssted.
|
|